Snelle Oplossingen & Advies

Hoe verhelp ik verstoppingen in de woonruimte?

Verstoppingen, dat zijn van die vervelende situaties. Als het gaat om het oplossen van een verstopping, ligt de bal meestal bij jou, tenzij het om een verstopping van de standleiding gaat.

  • Vaak is een verstopping in de douchecabine het gevolg van een vieze douchedrain. Maar geen zorgen, je kunt dit eenvoudig zelf aanpakken. Bekijk de instructies in de onderstaande video. We raden aan om dit schoonmaakritueel minstens maandelijks te herhalen.

    Instructievideo

  • Verstoppingen in de wastafel zijn meestal te wijten aan een verstopte sifon vol vuil en vet. Gelukkig kun je deze sifon zelf losdraaien en schoonmaken. Instructies hiervoor vind je in de volgende video.

    Instructievideo

CityFix biedt oplossingen voor al je vragen

  • Niets is zo oncomfortabel als een koude woonkamer. Als je problemen hebt met je CV-ketel, controleer dan eerst of de radiatoren in de woonkamer open zijn en of het systeem voldoende waterdruk heeft. De waterdruk moet tussen de 1,5 en 2,0 Bar liggen voor een goede werking van de CV-ketel. Onderstaand vind je een eenvoudige video-instructie om je CV-ketel bij te vullen.

    Instructievideo

  • Frisse lucht is essentieel en het is daarom belangrijk om de ventielen van de mechanische ventilatie (centrale afzuiging) of de badkamerventilator (lokale afzuiging, meestal bediend via de lichtschakelaar) stofvrij te houden. Als je mechanische ventilatie in huis hebt, kan het gebeuren dat deze de verbinding verliest. Dit kan worden veroorzaakt door een lege batterij of een verloren verbinding met de hoofdunit.

    Onderstaand vind je twee video's over het oplossen van deze problemen met de mechanische ventilatie van het merk Itho.

    Batterij vervangen afstandsbediening

    Opnieuw koppelen afstandsbediening

  • In de meeste gevallen kun je tocht eenvoudig verhelpen door wat tochtband in de raam- of deursponning te plakken. Gelukkig is dit zelfklevende materiaal gewoon te vinden in de meeste bouwmarkten, dus het is zo gefixt! Instructies voor het aanbrengen van tochstrips vind je in de onderstaande video, vanaf 3:23.

    Instructievideo

  • Hang- en sluitwerk dat piept of hapert is niet ideaal. Maar geen zorgen, periodiek smeren en oliën kan veel problemen voorkomen. Voor cilinders is het advies om deze een- of tweemaal per jaar in te sprayen met slotspray. Dit voorkomt de meeste problemen.

    Onderstaand vind je een video-instructie voor het smeren van hang- en sluitwerk. In deze video wordt de cilinder volledig gedemonteerd, maar dat is niet altijd nodig.

    Instructievideo

  • Buitengesloten raken is enorm vervelend en kan iedereen overkomen. Kosten voor het openen van de deur komen meestal voor rekening van de huurder. Maar, er zijn uitzonderingen voor gevallen die niet aan jou te wijten zijn. In geval van buitensluiting door eigen toedoen of slecht onderhouden hang- en sluitwerk, kunnen we echter genoodzaakt zijn de kosten aan jou door te belasten.

    Voor situaties als deze, kun je - zelfs buiten kantooruren - contact opnemen met ons kantoor. We kunnen je helpen bij het regelen van een slotenmaker voor een eerlijke prijs.

  • Eerst en vooral, kijk of alle groepen en aardlekschakelaars nog zijn ingeschakeld - ze moeten omhoog staan in de groepenkast. Als alles normaal lijkt, raadpleeg dan de website van jouw netbeheerder (bijvoorbeeld Liander in Amsterdam of Stedin in Rotterdam) om te controleren of er een storing is gemeld. Als er geen storing bekend is, bel dan het nationale storingsnummer 0800 9009 om de situatie te rapporteren.

    Als een van de groepen of aardlekschakelaars naar beneden staat, duidt dit op kortsluiting in de installatie of in een van de aangesloten apparaten. Vaak is een apparaat de oorzaak van het probleem. Veel voorkomende boosdoeners zijn kapotte opladers, verlengsnoeren, waterkokers en broodroosters. Haal alle losse apparaten uit het stopcontact en zet vervolgens alle groepen en aardlekschakelaars weer omhoog in de meterkast. Blijven ze omhoog staan? Dan kun je die apparaten één voor één weer inpluggen en aanzetten. De aardlekschakelaar zal weer uitschakelen zodra het veroorzakende apparaat wordt ingeschakeld. Dit apparaat kun je dan helaas niet meer gebruiken.

    Voor gedetailleerde instructies, bekijk deze handige video.

  • Een beetje condens of ijsvorming op de achterwand van de koelkast is normaal. Als je echter water in de bodem of groentelades van het apparaat aantreft, is de kans groot dat het afvoergaatje verstopt is. Geen zorgen, dit is zo opgelost! Gebruik de bijgeleverde prikker of een satéprikker met een stuk keukenpapier om het gaatje door te prikken. De condens op de achterwand verdwijnt als sneeuw voor de zon.

    Een handig stappenplan is te vinden in deze video.

  • Deurklinken kunnen na verloop van tijd losraken of zelfs volledig uit de deur vallen door veelvuldig gebruik. Maar geen paniek, je kunt dit met gemak zelf oplossen. Het enige wat je nodig hebt, is een inbussleutelset en in sommige gevallen een platte schroevendraaier.

    En als je visueel leert, volg dan gewoon deze video-instructie.

  • Vaatwasserstoringen kunnen vaak eenvoudig worden opgelost. Als de cyclus niet start of niet volledig wordt voltooid, voer dan de volgende stappen uit:

    1. Controleer of de waterkraan openstaat (meestal te vinden onder de gootsteen).

    2. Controleer of de afvoerslang niet dubbelgevouwen is (deze loopt meestal onder de keuken door en eindigt in de afvoer onder de gootsteen). Laat die afvoerslang vrij stromen.

    Reinig het filter van de vaatwasser en zorg ervoor dat de afvoeropeningen niet geblokkeerd zijn. Instructies vind je in de link hieronder. En als de vaatwasser nog steeds niet werkt, maak dan melding in ons huurdersportaal. Vergeet niet om het merk en type van de vaatwasser te vermelden, zodat wij dit kunnen doorgeven aan de leverancier. Houd er rekening mee dat als blijkt dat de reparatie door de huurder zelf verholpen of voorkomen had kunnen worden, we de kosten voor de reparatie aan de huurder moeten doorberekenen.

  • Voor ongediertebestrijding (in dit geval muizen) vind je preventieve maatregelen op de website van de GGD. Kleine openingen en kieren kun je eenvoudig zelf dichten met staalwol, bijvoorbeeld pannensponsjes van staalwol die verkrijgbaar zijn bij de supermarkt.

    Voor meer informatie over onderhoud voor huurders of verhuurders in onze onderhoudsflyer (let op, dit geldt alleen voor huurwoningen in de geliberaliseerde 'vrije' sector), kun je terecht bij de 'Onderhoudsflyer Flinq Vastgoed (vrije sector)'. Dat is de handleiding voor een zorgeloze woonervaring!

  • Als je rookmelder periodiek een pieptoon geeft (bijvoorbeeld om de 40 seconden), betekent dit dat de batterij moet worden vervangen. Geen zorgen, dat kun je eenvoudig zelf doen als huurder. De meeste rookmelders in de woningen die wij beheren zijn weliswaar aan het stroomnet geschakeld, maar hebben ook een batterij (blokbatterij 9-Volt) voor het geval de stroom uitvalt.

    Als rookmelders in de woning zonder aanwijsbare reden afgaan, kan een oorzaak zijn dat de rookdetectiekamer gevuld is met stof. Pak dan je stofzuiger en zuig de rookmelder grondig uit.

Waar kan ik een reparatieverzoek melden?

Flinq Vastgoed werkt samen met diverse partners om storingen en reparatieverzoeken snel en efficiënt af te handelen. Je hebt een paar handige opties:

  • Je kunt je reparatieverzoek indienen via ons huurdersportaal, dat 24 uur per dag beschikbaar is. Gewoon op het moment dat het jou het beste uitkomt.

  • Voor spoedeisende meldingen waarbij snel ingrijpen noodzakelijk is, kun je in het portaal aangeven dat het spoed heeft. Je kunt zelfs bij ons aanbellen via het portaal. We staan paraat om direct te handelen.

  • Als je persoonlijk contact verkiest, kun je ons bellen op 020-737 32 96 tussen 10:00 en 16:00 uur. We staan klaar om je te helpen tijdens kantooruren.

  • En als zich buiten kantooruren zeer spoedeisende zaken voordoen die ernstige schade aan het pand kunnen veroorzaken, bel dan ons kantoornummer 020-737 32 96 en kies optie 9. Je wordt dan meteen doorverbonden met onze calamiteitenonderhoudsdienst. We beschouwen zeer spoedeisende zaken als situaties waarin elke seconde telt.

We staan klaar om je te helpen en eventuele problemen snel op te lossen. Jouw comfort en veiligheid staan bij ons voorop.